Program Začít spolu
Začít spolu je program pro vzdělávání dětí předškolního a mladšího školního věku. Staví na demokratických hodnotách, respektu k jedinečnosti každého dítěte, spolupráci, partnerství s rodinou a širší komunitou ve vzdělávání dětí.
Začal inspirovat pedagogy v České republice od poloviny 90. let a těší se stále větší oblibě.
Jednou ze základních forem práce v programu Začít spolu je integrované učení hrou a činnostmi. To probíhá nejčastěji v týdenních, 14 -ti denních či měsíčních cyklech.
Typický denní režim:
- ranní úkol
- volné hry a činnosti dle zájmu a potřeb dětí
- ranní kruh
- centra aktivit
- hodnotící kruh
- pobyt venku
Rozpis celého dne obvyklý pro všechny mateřské školy najdete zde.
Důležitou úlohu hrají pravidla dětí ve třídě, která přispívají k pohodovému a bezpečnému prostředí pro vzdělávání dětí.
Po příchodu do mateřské školy čeká děti a jejich rodiče časově nenáročný „Ranní úkol“ (asi 2 -5 min). Vytváří příležitost ke spolupráci dítěte s rodičem, ulehčuje vstup dítěte do třídy, je jakýmsi ritulem, při němž se rodič s dítětem loučí.
Po svačině se scházíme v „Ranním kruhu“ – následují třídní rituály – přivítání, kalendář, motivace k denním činnostem, prostor pro sdílení, tělovýchovná chvilka …
Po ukončení činností v centrech aktivit přichází reflexe. Nejčastěji se odehrává v kruhu, kde děti svoji práci prezentují (někdy může probíhat přímo v koutcích center za účasti všech dětí). Mají prostor ostatním říci, ve kterém centru pracovaly, ukázat své postupy, výtvory, vyhodnotit, poradit ostatním, doporučit. Jsou zde vedeny k sebereflexi a oceňování práce i pomoci druhých.
Centra aktivit jsou základním stavebním kamenem programu. Díky nim se děti každým tématem zabývají do hloubky, z různých úhlů pohledu. Nabízejí učení v souvislostech (tzv. integrované učení hrou) propojené s reálným životem.
Pedagog za účasti dětí vytváří pravidla třídy, která jim pomáhají regulovat své vlastní chování a vytvářet pozitivní klima kolektivu.