Naše škola vyučuje dle programu Začít spolu už více jak dva roky. Poprvé se takto začali učit zdejší prvňáčci v září roku 2019. K nim postupně každým rokem přibývaly stejně zaměřené třídy s mladšími spolužáky. Nyní je možné pozorovat výhody tohoto přístupu ve čtyřech třídách prvního stupně. Program se postupně stává na škole dobrou tradicí. Od září plánujeme otevřít další první třídu, která připraví příjemné a podnětné prostředí pro naše nejmladší školáky.
Program Začít spolu existuje v ČR od poloviny devadesátých let a těší se stále větší oblibě. Klade důraz na komunikaci, rozvíjí osobnost jednotlivce, podporuje samostatnost i týmovou spolupráci. Učivo je integrováno do tematických celků, což zvyšuje motivaci a přispívá k trvalosti získaných poznatků. Děti je hned na začátku využívají při praktické činnosti a poznávají jejich smysl, což je jedním z předpokladů efektivního učení.
Pedagog má za úkol vytvořit takové rozmanité a podnětné prostředí, aby mohly děti co největší množství poznatků získat svým vlastním úsilím, aby využily svoji vnitřní motivaci, aby je výuka bavila a cítily se bezpečně.
Hodnocení učitelů je zaměřeno na posuzování pokroků jednotlivých dětí, chyba je považována za přirozený jev a východisko k dalšímu pokroku.
Velmi intenzivně se řeší vztahy mezi dětmi, pohoda v dětském kolektivu je považována za velmi důležitou podmínku kvalitního vzdělávání.
Třída je uspořádána do tzv. center aktivit, uprostřed místnosti je koberec, kde se děti po příchodu scházejí do tzv. ranního kruhu k přečtení ranní zprávy. Po uvítání v ranním kruhu probíhá výuka psaní, čtení a počítání moderními metodami tak, aby si všechny děti osvojily dané učivo.
Obyčejně v druhé polovině dne se těžiště výuky přesouvá do center aktivit. Tam prostřednictvím společné a samostatné práce plní rozmanité úkoly. Každé centrum – skupina plní odlišný úkol, v průběhu 1 – 2 týdnů se děti postupně v jednotlivých centrech vystřídají. V podstatě jde o aplikaci poznatků, které děti získají během výuky po ranním kruhu. Nedílnou součástí je sebehodnocení a hodnocení práce každé skupiny s prezentací výtvorů z center.
Všechny činnosti a předměty sjednocuje hlavní téma (např. Vánoce, podzim, rostliny) po dobu nejméně dvou týdnů, jedná se o tzv. integrovanou tematickou výuku.
Děti se učí číst genetickou metodou, která vychází z hláskování a psaní velkých tiskacích písmen, kdy velmi rychle zvládnou techniku čtení slov, celých vět a čtou i píšou hned od začátku s porozuměním.
Důležitou součástí společně tráveného času během vyučování jsou pravidla, která si děti postupně tvoří samy tak, aby jim zajistila pohodový průběh dne a podporovala dobré fungování kolektivu.
Spolupráce s rodiči je podporována a velmi ceněna, není zúžena na pouhé sdělování obtíží, ale je účinným prostředkem rozvoje každého dítěte. Rodiče jsou považováni za prvotní partnery učitele, vítají se jakékoliv podněty, připomínky a návrhy.
Nemůžeme nezmínit nespornou výhodu dětí vzdělávaných v programu Začít spolu v distanční výuce, která je více založena na samostatnosti dětí, k níž jsou v našich třídách systematicky vedeni.
Úspěšnost programu Začít spolu na prvním stupni vede pedagogy k intenzivnímu plánování výuky na druhém stupni, která by přirozeně navázala na vzdělávání mladších žáků.
Nezanedbatelnou předností výuky našich tříd, která stojí za zmínku a přispívá ke zdravému životnímu stylu, je navýšení dotace hodin tělesné výchovy. Školáci tedy stráví pohybem ve škole celkem tři vyučovací hodiny týdně.
Pokud máte doma předškoláka, hledáte pro něj tu správnou školu a zaujal vás náš program, neváhejte a přijďte k zápisu 8. a 9. dubna 2022.
Více informací rádi sdělíme na tel. 568 606 102 nebo na emailu otiskova@zskopce.cz.