Home >Základní škola >Dění ve škole - akce školy >Jak jsme přišli na obsah kruhu? Pomůcka, která to dětem doslova "rozkrájela"
Základní škola

Jak jsme přišli na obsah kruhu? Pomůcka, která to dětem doslova "rozkrájela"

Jak jsme přišli na obsah kruhu? Pomůcka, která to dětem doslova "rozkrájela"

Ve výuce matematiky jsme se s žáky zaměřili na téma obsah kruhu, ale tentokrát trochu jinak než jen zápisem vzorce. Pomocí názorné pomůcky jsme si ukázali, jak tento vzorec vlastně vzniká a proč dává smysl.
Nejdříve jsme si kruh rozstříhali na 16 stejných výsečí a ty jsme poté skládali střídavě špičkou nahoru a dolů vedle sebe. Výsledný tvar se podobal rovnoběžníku, jehož základna odpovídala polovině obvodu kruhu (πr) a výška byla rovna poloměru (r). Tím jsme si názorně odvodili vzorec pro obsah kruhu jako obsah rovnoběžníku:
S = základna x výška = πr ⋅ r = πr2
Tato jednoduchá, ale efektivní pomůcka žákům pomohla vzorec nejen pochopit, ale i si ho lépe zapamatovat.