Home
>Základní škola
>Dění ve škole - akce školy
>Jak jsme přišli na obsah kruhu? Pomůcka, která to dětem doslova "rozkrájela"
Ve výuce matematiky jsme se s žáky zaměřili na téma obsah kruhu, ale tentokrát trochu jinak než jen zápisem vzorce. Pomocí názorné pomůcky jsme si ukázali, jak tento vzorec vlastně vzniká a proč dává smysl.
Nejdříve jsme si kruh rozstříhali na 16 stejných výsečí a ty jsme poté skládali střídavě špičkou nahoru a dolů vedle sebe. Výsledný tvar se podobal rovnoběžníku, jehož základna odpovídala polovině obvodu kruhu (πr) a výška byla rovna poloměru (r). Tím jsme si názorně odvodili vzorec pro obsah kruhu jako obsah rovnoběžníku:
S = základna x výška = πr ⋅ r = πr2
Tato jednoduchá, ale efektivní pomůcka žákům pomohla vzorec nejen pochopit, ale i si ho lépe zapamatovat.