V týdnu od 2. do 5. prosince se žáci 6. a 7. ročníků zapojili do projektu, který byl inspirován nejen židovskými památkami nacházejícími se na území našeho města. V Třebíči chodíme do školy, mnozí z nás se zde narodili, většina z nás zde také bydlí. Ale dokázali bychom hovořit o židovské kultuře, náboženství a našich památkách? Přitom je to více než 20 let, co byla židovská čtvrť, židovský hřbitov a bazilika sv. Prokopa zapsána na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Žáci 6. a 7. ročníků vytvořili 4 – 5členné smíšené skupiny a všechny předměty, ve kterých se žáci běžně vyučují, byly v tomto týdnu nahrazeny centry aktivit. Skupiny si prošly všemi centry a v pátek je čekalo celkové hodnocení projektu.
V jednom z center si žáci procvičili svoji počítačovou gramotnost, práci s MS Word, kde vytvářeli recept do rodinné kuchařky. Poté se zaměřili na jednotky a jejich převody, protože i to je důležité pro vaření, které je čekalo. Neminula je tedy matematika a ani fyzika. Z kuchyně už přitom voněla židovská jídla inspirovaná svátky Chanuka, Purim a Pesach. Že nevíte, co to je? To si žáci také zjistili a vytvořili hezké plakáty v dalším centru, ale až potom, co se naučili 2 židovské tance a zkusili si vyhledat a napsat některá slova hebrejsky, samozřejmě zprava doleva. Informační plakáty je čekaly také, ale museli je vytvořit v angličtině. V tomto centru nechyběly ani pracovní listy s texty, slovíčky, kontrolními otázkami, či jednoduchými testy. A tak i v angličtině jsme schopni mluvit o historii židovské komunity v Třebíči, nebo oblékání Židů. Další centrum bylo zaměřeno na třebíčské pověsti, které souvisejí s památkami. Bylo potřeba se seznámit s pověstí a porozumět textu, vytvořit prezentaci, sepsat základní informace o daném místě a výtvarně ho ztvárnit. Nejzábavnější, ale také nejpoučnější byla scénka, při které si žáci zahráli na průvodce naším městem. V projektu nemohl chybět ani přírodopis, ve kterém skupinky vytvořily poznávací a naučné karty o rostlinách, které najdeme v bylinkové zahrádce u baziliky sv. Prokopa. Tělocvična se během projektu změnila na fiktivní židovskou čtvrť, kde žáci vytvářeli vlastní mapu ve skutečném měřítku, do které zakreslovali všechny důležité objekty, dále dle daných souřadnic hledali místa, na kterých našli základní pojmy spojené s židovstvím. A na závěr na všechny žáky čekal orientační běh v okolí školy s poznáváním třebíčských kruhových objezdů, které připomínají rozety baziliky.
Zachovalá židovská čtvrť odkazuje na soužití křesťanů a Židů v našem městě, máme zde mnoho dalších krásných památek a my se můžeme pochlubit nejen tím, že zde žijeme, ale také tím, že o tom všem dokážeme vyprávět, a to nejen česky!