Dění ve třídách Začít spolu
Zvládli jsme to! Máme za sebou zase veliký kus práce. V centrech jsme si vyzkoušeli prozkoumat tělo všemi možnými způsoby. Během práce jsme si vyzkoušeli pomocí myšlenkové mapy zmapovat, co už o lidském těle víme (a po skončení center jsme barevně dopsali nové informace), pomocí aplikace ClassroomScreen jsme se rozdělili do týmů a vyzkoušeli si rozličné úkoly - například popsat pocity, pojmenovat části těla s pomocí kostlivce Evžena a encyklopedií, prozkoumat obličej pomocí zrcátka a zjistit, zda jsou obě poloviny naší tváře stejné, nebo v minicentru popsat kamarádům pomocí červíků emoce, které jsme ve svém životě už zažili. Nechyběli ani matematické úkoly a bádání, kolik kostek je potřeba k obskládání jednoho žáka z týmu, nebo tvorba plakátu s lidským tělem. Stále pracujeme na sebehodnocení a myslíme, že už v tom brzy budeme profíci!
Žáci 2. B prožili v pátek 14. 2. krásné VALENTÝNSKÉ dopoledne. Proběhla i tolik očekávaná recitační soutěž. Všem výhercům gratulujeme a budeme držet palce do školního kola.
Pátek 14. února nebyl jen tak obyčejným dnem. Již zjišťovací ranní úkol na tento den upozorňoval. Pak následovala wellbeing aktivita „Odpinkni srdíčko" pro uvolnění a naladění na páteční den. A začala integrovaná tematická výuka, v matematice čekala na prvňáčky valentýnská běhačka s počítáním do 9. Český jazyk začal týmovou prací skládání srdíček a pak již bylo čtení s porozuměním. Nejprve se pod obrázky psala slova. Tato slova se pak musela doplnit do vynechaného valentýnského textu. Ale nebojte, vše se dalo zvládnout. A po této těžké práci následovala další wellbeing aktivita „Amorovy šípy", při které se všichni krásně uvolnili. Během celého pátečního dopoledne se s velkou chutí vyráběla valentýnská přáníčka, která se shromažďovala do speciální valentýnské schránky. A je zde již vrchol dne – třídnická hodina neboli Valentýnská pošta. Všichni se těšili na rozdávání a čtení valentýnských přání. Všechny potěšilo, že na každého někdo myslel a vyrobil pro něj přáníčko. Všem přejeme hodně milých lidiček kolem sebe.
Přestože venku byla velká zima a padal sníh, vydali se naši prvňáci ve středu 12. února na svoji první lekci plavání. Těšili se velice a vodu si náramně užili.
Na začátku února začaly další centra aktivit v 1. A tentokrát na téma Lidské tělo. V centru Čtení a psaní se procvičovalo čtení slov a rozdělování částí těla na slabiky. Pak se tvořil pan doktor v doktorském plášti, ve kterém procvičoval opis vět a nad každou větou se muselo přemýšlet a nakreslit správnou odpověď. V centru matematiky se v týmovém úkoly sčítaly různé části těla, a tedy se počítaly dlouhé příklady. Každý si pak vyrobil prstové počítání. Centrum Objevy všechny prověřilo, jak dobře znají lidské tělo. Nejprve se řešily přesmyčky a pak se části lidského těla dopisovaly do postavy. A v centru Ateliér byly připraveny různé pozice lidského těla. Zábava nastala během pantomimy a pak se jednotlivé pozice modelovaly. Velikou novinkou v 2. pololetí bylo vyplňování sebehodnocení a hodnocení celého pracovního týmu.
4. 2. 2025: Leden utekl čtvrťákům jako voda, proto je načase si připomenout, co jsme zažili. Jako každý měsíc jsme byli v knihovně, pouze cestou zpátky jsme využili sněhové nadílky a postavili sněhuláky. V anglickém jazyce jsme dramatizovali příběhy o vesmírných objevitelích. Staré pověsti české jsme ztvárnili libovolným způsobem – někdo hrál divadlo, někdo maloval komiks, jiní sestříhali video na tabletu. Absolvovali jsme preventivní program o bezpečném pohybu chodců, navštívili jsme divadlo Pasáž nebo si postavili iglú v tělesné výchově a samozřejmě mnoho dalšího!
29. 1. jsme se s ostatními třídami na 1. stupni vydali do divadla Pasáž na představení Čertův švagr. Bylo nás ten den trochu méně, protože naši spolužáci onemocněli. Představení se nám moc líbilo, bylo zábavné a plné písní.
Dne 30. 1. nastalo předávání pololetního vysvědčení. V pracovních činnostech jsme si jako správná pirátská třída vyrobili svého papouška na rameno. Na vysvědčení jsme se těšili, toto pololetí se nám dařilo. Slovní hodnocení jsme dostali jako pirátskou zprávu z kormidýlka jsme si pak vyrobili náramky.
Závěr ledna jsme díky velké nemocnosti strávili společně. Z obou tříd nás zůstalo celkem patnáct užili jsme si centra aktivit na téma Sluneční soustava, vyrazili do Pasáže na představení Čertův švagr a vysvědčení jsme si museli vypátrat pomocí stezky s úkoly. A teď už se těšíme na pololetní prázdniny a přejeme všem brzké uzdravení!
Po vánočních prázdninách jsme nastartovali další centra aktivit - Zvířata v zimě. V centrech jsme se naučili nejen poznávat stopy zvěře, ale vyzkoušeli jsme si je i vyrobit, tvořili jsme různé tabulky, matematické příklady a nezalekli jsme se ani nového centra "Angličtina". Práce se slovníkem, překladačem, ale i vysvětlení pojmu "hibernate" - každou výzvu jsme pokořili. Nechyběl ani úkol z dramatického soudku - sehrát divadlo, ve kterém spí medvěd hnědý zimním spánkem a ostatní lesní zvířátka se ho snaží probudit a trochu ho pozlobit. Během těchto center nás navštívily i děti z DS Studánka a neváhaly se s námi do úkolů zapojit.
V lednu jsme ještě zvládli pasování na čtenáře, ale potom se u nás ve třídě začaly dít věci...chřipkový bacil! A ten nám tedy dává zabrat. Ze 14 dětí z 1. B jich bylo najednou 8, v pondělí 27. 1. přišli do školy 2 stateční, v úterý už jen 1 a další den padla i paní učitelka. A tak máme ve škole našeho "posledního Mohykána" Radimka, který se statečně drží a zákeřnému bacilovi odolává. Děkujeme třídě 1. A, že ho vzali pod svá křídla. Držte nám palce, ať se v pondělí všichni zase ve zdraví sejdeme v naší lesní třídě!
Koncem ledna si žáčci ve 2. A užívali zimu i ve škole i když jen díky centrům aktivit nazvaných Paní Zima. I když počasí za oknem nebylo zrovna veselé, medvídci s chutí plnili úkoly v jednotlivých centrech. V atelieru zvládli vytvořit krásné obrázky zimního městečka a společně i postavu paní Zimy. V centru čtení si přečetli krásnou zimní pohádku o Křemílkovi a Vochomůrkovi a také splnili úkoly k textu. V matematice zvládli v barevném počítání pracovat s rovnicemi i postavit si iglú alespoň z kostek. V objevitelském centru pak bádali, co patří do ptačího krmítka a co ne. Vyzkoušeli si také vyrobit dobrůtku pro ptáčky.
V lednu nebyla pořádná zima jen venku. Ale zažili si ji i naši prvňáčci v centrech aktivit. V centru ateliér pořádně nasněžilo. A co dělat, když je všude hodně sněhu? No přeci stavět sněhuláka. Sněhuláci provázeli žáky a žákyně i v centru čtení a psaní. Nejprve se muselo vyhledat osm postavených sněhuláků, kteří měli na sobě písmena, ze kterých se skládala slova. Sněhuláci si připravili i čtení slov. A již název centra má v sobě i psaní. Tedy psaní zastoupilo bruslení písmen, slabik a slov do ledu. A sněhuláci čekali i v centru matematika. Nejprve se museli poskládat sněhuláci z matematických příkladů do deseti. Následovala zimní běhačka, ve které se nejprve musela zjistit šifra, a pak již psát a počítat příklady. A v závěru tohoto centra se žáci a žákyně pustili do bláznivého oblékání a podle oblečení se počítaly dlouhé příklady. A bylo tu poslední centrum objevy. Práce v tomto centru byla zaměřena na iglú. Nejprve bylo za úkol poskládat písmenková iglú. Pak již probíhala stavba iglú. Práce v centrech příjemně ubíhala a dětem nebyla ani trošku zima. Na tyto centra se přišly podívat i děti z dětské skupiny Studánka. A nezůstalo jen u dívání. Přidaly ruce k dílu a věřte, že nebylo poznat, kdo je již žák a kdo školkáček.
V Hlavičce centru jsme postavili, poskládali interiér Národního divadla. Víte, že Hynaisova opona má kamarády? Oponu železnou, hlavní, látkovou a bezpečnostní. Požár vedl stavitele k opatrnosti!
V centru Svět jsme prošli události světových válek. Víte, že v 1. světové válce se poprvé objevily tanky a jedovaté plyny?
V centru matematiky i Ateliéru jsme žili v klidu a míru. Platilo se krásnými bankovkami, Baťu znal celý svět a pěkné střevíčky si dámy mohly koupit za 19 korun. Pan Karel Čapek psal svá literární díla a my zaznamenali jeho Dášeňku na černobílý film.
Nejsmutněji bylo v centru Čtení. Nahlédli jsme do nejtemnější hodiny lidstva, do knihy HOLOCAUST. Ze slov likvidační tábor, Osvětim a cílené vyvražďování nevinných lidí mrazí.
Musíme si to pamatovat a chránit si naše práva na život, svobodu a mír.
Lvi z 5. A
V úterý 21. ledna prožívali naši prvňáčci velmi slavnostní den. Vždyť být pasován na čtenáře je velmi významná událost. Slavnostní okamžik začal společným vystoupením žáků a žákyň, které se připravilo speciálně pro tento čtenářský den. Po vystoupení se netrpělivě očekával příchod pana krále Jiřího.
Před zraky maminek, tatínků, sourozenců, prarodičů, pana ředitele i paní zástupkyně každý žáček a žákyně z 1. A i z 1. B předstoupil před pana krále, který všechny postupně pasoval do stavu čtenářského. Hurá! Od této chvíle jsou naši prvňáčci přijati do velké rodiny čtenářů a všichni se již těší na půjčování, a hlavně čtení knížek.
V pondělí 20. 1. si 2.A udělala celodenní výlet do Domu dětí a mládeže v Třebíči – Borovině, kde si pracovníci připravili pro žáky třebíčských škol zábavné dopoledne u příležitosti kulatého výročí otevření DDM. Děti velice zaujala ukázka z nabídky kroužků, které DDM pro děti pořádá. Druháčci si vyzkoušeli zábavné logické, dovednostní i sportovní hry, vyrábění ve výtvarném kroužku a také navštívili zookoutek, kde si mohli prohlédnout a dokonce i pohladit zajímavá zvířátka. Dopoledne jsme si všichni velice užili a moc děkujeme za pozvání na tuto skvělou akci.
Lvi z 5. A dnes prožívají významný den. Dne 20. 1. 2025 se koná regionální kolo celorepublikové soutěže o nejoblíbenějšího učitele ČR Zlatý Ámos. Svoji třídní učitelku Václavu Nešpůrkovou nominovali Lvi páťáci. Naše Venda společně s Barčou, Verčou a Ondrou právě nyní bojuje v Poslanecké sněmovně v Praze o postup do semifinále. Držme jim všichni pěsti!
Naše paní učitelka
(Martin Malach, 5. A)
Vendulka naše,
dnes nás učí zase.
Do školy se já těším,
ale nejvíc především
na paní učitelku,
naši velkou myslitelku.
Ať to dopadne jakkoliv, pro nás jsi jednička!
Lvi & Markéta
Na tento svátek se těšily děti z 1. A celé měsíce a konečně nastal v úterý 14. ledna odpoledne! Ale než nadešel ten slavnostní okamžik, musela proběhnout zkouška, zda si již každý zaslouží psát perem. A když PISÁLKŮV SVÁTEK tak byly samozřejmě připraveny psací úkoly: běhací slova, sestav větu, slova z písmen, sněhulákové psaní, písmenkové pexeso, stolní hra písmenkovka. Úkoly se velmi dařily, neboť spolupracovaly a podporovaly se celé rodinné klany. A protože všichni prvňáčci a prvňačky prokázali velký psací um, tak se rozloučili s tužkou a po procházce slavnostní uličkou za bouřlivého potlesku spolužáků, spolužaček a rodičů, bylo všem předáno pero. Od tohoto dne se už v 1. A nepíše tužkou, ale perem! Hurá!
Nástup do školy po vánočních prázdninách si naši prvňáčci zpříjemnili další integrovanou tematickou výukou (ITV) „Novoročním učením". Hned během ranního úkolu se dozvěděli, co znamená zkratka PF. Těžší pak bylo nakreslit typické symboly pro štěstí. Jedním ze symbolů je podkova, která pro žáky a žákyně připravila opakování psacích písmen. Další symboly prasátko a čtyřlístek si připravily jednotažky. U nich se zažila spousta legrace. I kominíček je symbolem štěstí a ten na prvňáčky čekal v matematice. Vykreslováním čtyřlístků se správným výsledkem se zjišťovalo, kolik budou mít děti ve třídě štěstí. A kominíček připomněl i tradici, že by na Nový rok u oběda neměla chybět čočka, která by měla zaručit dostatek peněz. A tedy i žáci a žákyně museli hledat ke kominíčkovi Pepovi správné zlaťáky. Další část byla věnována výtvarné výchově. Nakreslit 4 přání, která si do nového roku každý nejvíce přeje, dalo hodně přemýšlení. A samozřejmě nemohly chybět ani kreslené dárečky od Ježíška a povídání o vánočních prázdninách. A čím se tato ITV uzavřela? Už samotné datum (6. ledna) k tomu vybízelo. Zpívala se a hrála píseň Tři králové. A věřte, že to dalo veliké soustředění hrát na nový hudební nástroj Boomwhackers.
Tak všem hodně zdraví a štěstí v novém roce 2025.
1. A
Adventní tvoření ve 4. B
V úterý 3. 12. se ve 4. B konalo adventní tvoření, na které děti přišly s rodiči, ale také se sourozenci nebo prarodiči. Kromě výroby vánočních ozdob a adventních dřevěných věnců mohli všichni ochutnat několik dobrot nachystaných paní asistentkou a paní učitelkou a při vyrábění si užít poslech vánočních koled a písní.
Vánoční dílny a třebíčské trhy
V úterý 17. 12. se třída 4. B vydala na návštěvu Obchodní akademie a Hotelové školy v Třebíči, kde jsme mohli navštívit různé vánoční dílny, projít si školu a ochutnat i vypít něco dobrého. Děvčata si nechala zaplést vlasy, kluci si mohli zkusit zahrát stolní tenis se středoškoláky, podívali jsme se na výrobu ozdobiček ve 3D tiskárně a spoustu dalšího. Z Obchodní akademie jsme se přemístili na náměstí, kde si děti mohly projít vánoční trhy, případně si dát něco dobrého.
Je to tu, čtvrtá odpolední hodina odbila a my se scházíme ve třídě 1. B. Cítíme trošku trému, ale zároveň se hrozně moc těšíme, až všem předvedeme, co jsme se naučili. Třída je nabitá k prasknutí! Pan ředitel, paní zástupkyně, maminky, tatínkové, babičky, dědečkové, sourozenci, možná i sousedé... Plno lidí se na nás přišlo podívat a my jsme za to moc vděční!
Začínáme. Písnička "Měsíce", dále přepínáme jazyk na AJ a je tady "Snowflake" a "C-H-R-I-S-T-M-A-S". Jsme v půlce! Teď to nejtěžší - divadlo "Jak krtek slavil Vánoce". Zvládáme to s přehledem. A je tu poslední písnička - "Vánoce, Vánoce přicházejí..." a je to pravda. Všichni se k nám přidávají, zpíváme, tančíme a ve vzduchu jsou cítit Vánoce (a napečené cukroví od maminek a babiček).
Bylo to dechberoucí! Všichni dojatí, paní učitelka nejvíc, byla totiž hrozně pyšná na svoje děti z 1. B.
V posledním týdnu před vánočními prázdninami si medvídci ze 2. A užívali v centrech aktivit „Perníčkový advent". V centru matematiky si vypočítali barevné počítání s panem Perníčkem a navštívili také jeho kavárnu, kde si museli pečlivě spočítat penízky za svůj nákup. V centru čtení a psaní poslouchali z tabletu písničku Perníčky a cukroví a plnili k jejímu textu úkoly v pracovním listu. Pak také seřadili a přepsali pracovní postup na pečení perníčků. V centru objevů medvídci zvládli pracovat s anglickou pohádkou Gingerbread Man na videu, ze kterého se naučili i nová slovíčka a zahráli si s kostkou soutěž v kreslení Perníčka. Nejchutnější bylo ale pro všechny centrum atelier, kde si každý nazdobil polevou jednoho upečeného pana Perníčka a ve skupinkách i vytvořili společnou koláž talířku s perníčky kreslenými a samozřejmě také nějaký perníček rovnu ochutnali.
Ve středu 18. 12. se všichni prvňáčci sešli v tělocvičně při společném projektu Christmas. Dozvěděli se, jak se slaví Vánoce v anglicky mluvících zemích, naučili se novou slovní zásobu v pohybu, zazpívali anglické písničky a strávili tak hezký předvánoční čas.
V pondělí 16. prosince prožili naši prvňáci z 1. A další integrovanou tematickou výuku. Téma se přímo vybízelo, protože tento den bylo ve škole velmi pěkné divadelní představení Červená Karkulka. A jaké předměty se tentokrát spojily? Z českého jazyka to byla obrázková osnova pohádky a vypravování děje pohádky. Pak následovala hudební výchova s písničkou a tanečkem O Červené Karkulce. Ve výtvarné výchově a pracovních činnostech se vyráběly prstové loutky. A nakonec byla dramatická výchova, ve které si prvňáčci společně s loutkami zahráli divadlo. Mnozí zjistili, že není vůbec jednoduché předstoupit před publikum. Poslední školní pondělí roku 2024 díky Červené Karkulce příjemně uběhlo a o malý kousek nás přiblížilo k nejkrásnějším svátkům v roce.
Vánoce se pomalu blíží, ale ještě než si začneme řádně vychutnávat čas pohody a zobat vánoční cukroví, ve třídě podnikáme například tyto aktivity. Dnes ráno byl ranní úkol - najít své jméno. Ale nebylo to jen tak! Bylo napsáno psacím písmem a prvňáčci ještě všechna psací písmenka neumí. Všichni to ale zvládli. To, co následovalo potom, byla pořádná pěnová párty. Zkoušeli jste už někdy psát do pěny? Pokud ne - zde návod. Na stůl přilepte černý igelit, vezměte tatínkovi pěnu na holení, celou ji vyplácejte na stůl s igelitem a hurá! Píšeme písmena, slabiky, slova... Vyzkoušíte?
Už je tu zas vánoční čas, bylo na pozvánce pro všechny rodiče, prarodiče, sourozence a přátele 1. A. A na co naši prvňáčci zvali? Přeci na jejich vánoční vystoupení plné básniček, písniček a nechyběl ani zimní taneček. Tréma byla veliká, ale vše dobře dopadlo, a tak si každý vystupující při závěrečné písničce Vánoce, Vánoce přicházejí oddechl. Po vystoupení byla připravena vánoční tabule plná vánočních dobrot, a dokonce se mohlo ochutnat i tradiční německé vánoční pečivo. Všem maminkám patří veliké poděkování. Samozřejmě nechybělo ani vánoční tvoření. Však čas strávený společnou činností nebo i přátelským povídáním je ten nejlepší. Poděkování patří nejen vystupujícím, ale všem, kteří si v tom předvánočním shonu našli čas na malé zastavení. Krásné Vánoce.
11. 12. 2024: Žáci ze 4. A navštívili slaměné městečko v zahradě kostela Proměnění Páně na Jejkově, kde absolvovali interaktivní program. Během procházky Betlémem plnili žáci různé úkoly a dozvěděli se spoustu zajímavých informací, dokonce si mohli přičichnout ke kadidlu a myrze nebo vylézt na slaměného velblouda. A jestli nám byla zima? Nebyla! Hřál nás dobrý pocit, protože jsme přinesli trvanlivé potraviny do sbírky pro lidi v nouzi.
Moc děkujeme Farnosti Třebíč–Jejkov za připravení zábavných a zajímavých aktivit.
Adventní doba radostného čekání na Vánoce už naplno propukla ve 2. A. Každý den si medvídci vybarvují další dílek v adventním kalendáři a počítají, kolik dní ještě zbývá do Štědrého dne. Čekání nám zpříjemnil vánoční program v Muzeu Vysočiny spojený s prohlídkou betlémů. Děti velice baví také zpívání koled, kterými jsme spolu s pohádkou potěšili rodiče, sourozence i některé prarodiče na naší besídce spojené s tvořením třpytivých vánočních lucerniček.
V úterý 10. 12. proběhlo v 3. B vánoční tvoření. Pozvali jsme paní Jitku Svobodovou, která přijela s veškerým materiálem a cennými radami, jak na to. Užili jsme si fajn odpoledne a domů odešli s nádhernými svícny.
Známe odpovědi na mnoho vesmírných otázek,
ale vesmír je nám stále velkou neznámou.
Podle správných výpočtů odhalujeme tvary souhvězdí,
Lev, Blíženci i Malý vůz nám na obloze neuniknou.
Čteme si rozhovor s Neilem Armstrongem
a malujeme jeho lunární modul.
Už víme, kde na Měsíci přistály lunární bouráky
Nefritový králík, Lunochod 1 a další.
Se zmizíkem vzniká úžasný zvěrokruh
a z nás, dá se říci, vesmírný dobrodruh.
Vesmírní Lvi, co přistanou v Moři klidu
Vločky k zemi padají,
když Lvi k zámku stoupají.
Betlémy, tvoření a tradice,
na Vánoce se těšíme velice.
L + M&V
5. prosinec je jistě výjimečný den. A věřte, že to bylo poznat i u našich prvňáčků. Do třídy přišlo místo žáků a žákyň plno andílků a samozřejmě nechyběli ani zástupci z pekelné říše. I učení bylo plné nebeských i pekelných úkolů. Na žákyně a žáky čekalo MIKULÁŠSKÉ UČENÍ. V této výuce se integrovala tematická výuka z českého jazyka, matematiky a hudební výchovy. Nejprve se andělské i čertovské hlásky rozezpívaly na melodii Cupy, dupy a následovala písnička Jak se čerti ženili. Však se také hodila pro vzácnou návštěvu. V matematice potřebovali čertíci Bertík, Bafík, Čudík, Hromík, Kvído, Ohniváček a Plamínek pomoc našich prvňáčků. Vypočítáním příkladů se našel jejich správný pekelný domeček. V českém jazyce byla připravena poznávačka jmen a tím si každý procvičil čtení i psaní. Čertovské pytle mnohým zamotaly hlavu. V každém pytli byla uložena písmenka a cílem bylo z nich složit slova. Tento školní den příjemně plynul i u dalších úkolů a přiblížil všechny opět o kousek k nejkrásnějším svátkům v roce.